يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایش « تنهاتر از مسیح »

به گزارش دیباچه،  "حسن بزرا " کارگردان چهارمین فصل از نمایش بزرگ و آئینی "تنهاتر از مسیح" که این بار با عنوان" راه سرخ" به روی صحنه رفته با بیان اینکه این نمایش نسبت به فصول قبل خود با تغییراتی در محتو ا و داستان به اجرا درآمده ، می گوید: "راه سرخ" روضه مصوری است که با روایت واقعه غدیر و گذر از حادثه کربلاو عاشورا و نگاهی به خرابه شام به انتظار سبزی می پیوندد که ترسیم ظهور منجی عالم بشریت است.

تنهاتر از مسیح، بخشی از وقایع عاشورای سال ۶۱هجری را روایت می‌کند 

"حسن بزرا"کارگردان این نمایش که چندی پیش نمایش میدانی "جهان بانو" را روی صحنه داشته به خبرنگار دیباچه گفت :در واقع نمایش میدانی "تنهاتر از مسیح "در امتداد "راه سرخ " شکل گرفته و در این پروژه سعی می‌کنیم یک راه و مسیر گلگون و لاله گون را ترسیم کنیم؛ به طور کل نمایش "تنهاتر از مسیح " که وقایع کربلا و قیام عاشورا را مصور می سازد فقط بخشی از ماجراهای "راه سرخ"، یعنی از غدیر تا عاشورای سال ۶۱هجری را روایت می کند .

او افزود: این فصل از نمایش "تنهاتر از مسیح" که "راه سرخ" نام دارد، کامل شده نمایش فصل قبل است و در آن سعی شده در کنار روضه های مصور، بخش های نمایشی و دیالوگ گویی نقش آفرینان بیشتر شود و در واقع ما با این تغییرات، "راه سرخ " را به لحاظ روایی و محتوایی، به نوعی پختگی و جامعیت رسانده ایم.

تنهاتر از مسیح، بخشی از وقایع عاشورای سال ۶۱هجری را روایت می‌کند 

"بزرا" ادامه داد: این نمایش، به روایت مظلومیت و شهادت پنج تن آل عبا می پردازد و مسیر ترسیم آن، از غدیر آغاز شده و در طی این سِیر" راه سرخ"به کربلا و واقعه عاشورا می رسد. به طور کل ماجراهای واقعه غدیر، وفات پیامبر(ص)، شهادت حضرت زهرا(س)، شهادت امیرالمؤمنین(ع)، شهادت امام حسن(ع) و در نهایت شهادت امام حسین(ع) در واقعه کربلا " در راه سرخ " ضمن ترسیم و روایت ،مصور می شوند.

کارگردان "راه سرخ" بیان کرد:در این فصل برحسب تغییراتی که در محتوا و داستان داریم، روایت حضرت مسلم ابن عقیل را نداریم، اما از بعد از شهادت امام حسن (ع) با جریان یافتن اتفاقی، وارد کربلا می شویم؛ همچنین ماجراهایی که در فصل قبلِ نمایش میدانی "تنهاتر از مسیح " به روی صحنه رفتند و نیز روضه هایی که اجرا شدند، همچنان به صورت مجدد، پای ثابت" راه سرخ" هستند و در این نمایش به روی صحنه می روند.البته به تناوب ماجراهای این نمایش، از شخصیت‌ها و اتفاقات مختلف نیز بهره شده و در پایان و جمع بندی نمایش میدانی "راه سرخ"،این مسیرو راه سرخی که در امتداد انتظاری سبز ( ظهور آقا امام زمان (عج) ) در حال وقوع‌ است را با چسبی به ظهور آقا امام زمان (عج) وصل می کنیم ؛ در واقع مهمترین نکته این نمایش آن است که "راه سرخ"ادامه داشته و خواهد داشت تا آن انتظار سبزی که ما در حال سپری کردن آن هستیم، به ظهور منجی عالم بشریت ختم شود.

تنهاتر از مسیح، بخشی از وقایع عاشورای سال ۶۱هجری را روایت می‌کند 

کارگردان تئاتر" جان فدا" گفت :در این نمایش که یک تعزیه خوانی مدرن و یک روضه مصور است سعی کردیم در بخش هایی که به روضه و مداحی تعلق دارد همچنان فقط از یک آوا ، صوت و نوا بهره بگیریم ؛ از این رو در همه بخش های متعلق به روضه خوانی از مداحی های حاج محمود کریمی استفاده کرده‌ایم .

"بزرا "خاطر نشان :هر نمایش نامه و نمایشی که شکل می گيرد از لحاظ مختلف همچون صحنه آرایی، نورپردازی و جلوه های ويژه میدانی از ویژگی های مختص به خود بهره می برد، در این نمایش نیز بدلیل تغییراتی که در نمایش نامه داشتیم "راه سرخ " را با صحنه آرایی جدید تر، محتوای متفاوت تر، ویژوال صحنه متمایز و نورپردازی خاص به روی صحنه بردیم.

تنهاتر از مسیح، بخشی از وقایع عاشورای سال ۶۱هجری را روایت می‌کند 

وی در توضیح این نمایش گفت : تنهاتر از مسیح این بار از راهی سرخ می گذرد.از رسالت ناتمامی که در غدیر، به اتمام رسید،از خانه ای که در آتش هجوم غاصبان سوخت،از شهادت آن یاس نبوی،آن اول حامی ولایت.
راه سرخ از میان محرابی می گذرد،که اول امیر جهان، علی (ع) در آن به وقت نماز فرقش شکافت...از امامی چون حسن که تنها بود، در  میان مارهای زهراگین میدان نبرد و خانه اش.

تنهاتر از مسیح، بخشی از وقایع عاشورای سال ۶۱هجری را روایت می‌کند 
راه سرخ از کربلا میگذرد،از عاشورا،از خرابه شام، از راهی که آن مرد تنها تر از مسیح پیمود،در انتظاری سبز برای ظهور...

گفتنی است:علاقه‌مندان برای تهیه و رزرو بلیط این نمایش می توانند به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه کنند.
«تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس از ۱۶ روی صحنه رفته و نمایش آن تا ۵۰ روز در وسانس در بوستان ولایت ادامه خواهد داشت.

گفتگو از :  زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار